the Graphic barista in het nieuws • Het voorbeeld van exposure met koffie maken

Regelmatig mag ik, tijdens netwerkbijeenkomsten, uitleggen wat mijn werk is. Een grafische koffiegek. De combinatie blijkt, voor veel mensen, dan toch moeilijk te rijmen.Veelal worden de losse componenten van grafisch ontwerp (knippen en plakken met plaatjes en tekst, met marketing-strategische diepgang) en barista (koffieschenker en verhalenverteller) wel begrepen, maar hoe komen die samen? Nou zo dus! Met dank aan Inge Keppels van De Stad Gorinchem en ©Fotografie Kees-Jan Jekel .

 

Ode aan de barista

GORINCHEM – Wanneer je een barista gaat interviewen, ga je natuurlijk rond koffietijd! Het is dat de redactie mij reeds had ingelicht wat een barista doet…..dat is namelijk iemand die alles weet van koffie! Wist u dat er zelfs wedstrijden en kampioenschappen voor barista’s zijn? Bij Sanne van der Laan is de passie voor koffie zo’n tien jaar geleden begonnen toen hij een espressoapparaat cadeau kreeg. Bij Barend Boot (een bekende in de koffiewereld) volgde hij zijn eerste workshop, master espressozetter. Van origine is hij grafisch ontwerper. Na een ontwerpklus bij Dutch Coffee Promotion – een stichting die zich inzet voor de kwaliteit van koffie in de horeca – is hij zijn passie voor koffie gaan combineren met vormgeving. Een unieke blend van grafisch ontwerp en een cappuccino ofwel Sanne noemt zich the Graphic barista.

door Inge Keppels

Enthousiast begint hij te vertellen. ,,Een barista neemt je mee op een minireisje. Zoals je die espresso dronk op dat terrasje in Italië, die lekkere koffie wil je als barista evenaren. Daarbij is de melange, de maling, de machine, de melk en de meesterhand (de 5 M’s) bepalend voor de smaak en de kwaliteit van koffie. Een espresso als een vloeibaar bonbonnetje! Het begint natuurlijk bij de koffieboon. Er zijn verschillen in smaak. Grofweg kun je stellen dat Zuid-Amerikaanse koffiebonen een chocoladesmaak hebben, de boon uit Azië daarentegen neigt naar zuur. Nadat ze gewassen en gedroogd zijn, worden de bonen ongebrand (groen) aangeleverd. Zo blijven ze langer houdbaar dan in gebrande vorm. De koffiebrander kan vervolgens verschillende mixen/melanges maken. En de maling moet uiteraard afgestemd zijn op het koffiezetapparaat. Snelfiltermaling is grover qua structuur dan espressomaling.”
Het gaat Sanne vooral ook om bewustwording en duurzaamheid in het koffievak. ,,Je zit in de laatste stap van het koffieproces. Wanneer je als barista niet realiseert dat het begint met een mooi koffieboontje, ben je niet goed bezig. Ook wil ik nadenken over het afval. Ik gebruik stroom, apparaten, koffiebekers, allerlei dingen die geproduceerd worden en dus afval veroorzaken.” Zo heeft hij meerdere koffieapparaten staan die nog opgekalefaterd moeten worden. Als graphic barista heeft hij voor diverse evenementen koffiebekerwikkels ontworpen om kartonnen koffiebekertjes te verfraaien. Zo’n wikkel kan vervolgens weer als visitekaartje meegenomen worden.

Op het gebied van relatiemarketing kan Sanne bogen op ruime ervaring. Recent heeft hij samen met JandeQuba een evenement georganiseerd waarbij overheerlijke koffie werd geschonken. JandeQuba werkt samen met een van de meest erkende koffiebranders in Colombia en met de Colombiaanse Koffie Federatie van koffieboeren. Hiermee wordt voldaan aan de kwaliteitseisen en respect getoond voor de mensen die de koffiebonen produceren.

In september heeft Sanne bij het evenement ‘Dordt in choc‘ (www.dordtinchoc.nl) ruim 450 kopjes koffie van koffiebonen van Simon Lévelt uitgeschonken. ,,Het gaat mij bij dit soort evenementen om het verhogen van de exposure, het opvallen tussen de anderen. Ik streef naar de gouden boon tussen al die andere zwarte bonen!”, aldus Sanne. Een evenement begint bij de uitnodiging. ,,Dankzij mijn jarenlange ervaring als grafisch ontwerper, heb ik de creatieve expertise in huis om bijvoorbeeld de mailing, de advertentie of de uitnodiging te ontwerpen, volledig in lijn met het thema van het evenement en de stijl van het bedrijf. Het opbouwen van een communicatief sterk merk. Om het aanvullend te laten zijn in een groter geheel. Dat kan alleen als de middelen elkaar aanvullen.”

Verder biedt Sanne regelmatig mooie maatwerkmachines aan, die in eigen werkplaats zijn samengesteld of gerestaureerd. Meer weten over wat the Graphic barista allemaal aan communicatieve en culinaire diensten in huis heeft? Kijk op de site www.graphicbarista.nl en geniet onderwijl van een lekker kopje cappuccino.

Geef een reactie