Ontwerp logo SCAE Nederland door de grafische koffiecombinatie
Hoe mooi kan het zijn als koffiegek en grafische vormgever, dat je gevraagd wordt een nieuw logo te ontwikkelen voor dé Nederlandse koffiestichtingen, Dutch Coffee Promotion en Speciality Coffee Association Europe Nederland? Beiden zetten ze zich samen, nu volledig onder één hoed, in voor de kwaliteit van de (speciality) koffie (in de horeca) in Nederland. Onder de naam SCAE Nederland.
We zijn gelijk begonnen met inventariseren van eisen en vooral ook ingrediënten van beide: de Dutch Coffee Promotion en de Speciality Coffee Association Europe Nederland. Omdat het gebied/doelgroep waarin de stichting zich zal bewegen heel breed is, ben ik gaan focussen op gemene delers/belangrijke karakteristieken. Want; van plant naar boer of opschenken naar espresso tot branden en melangeren het heeft allemaal te maken met één ding. Passie voor de koffie. “Oh ja, one more thing”(Columbo-actie). Ook moet er nog een uitleg gegeven worden waar de afkorting SCAE voor staat. En dat allemaal gecombineerd met Nederland.
Koffie als ingrediënt voor een beeldmerk
De letter ‘S’ geeft een warmtekringel voor de koffiebrander en het warme kopje passie(koffie), een groeipatroon van de koffiestruiken en een schenklijn van melk weer. De ‘C’ wordt gevormd door een koffiebes. En de ‘AE’-combinatie geeft de twee grote koffiemaakprocessen weer: bij de ‘A’ schenken we heet water op de koffie en de ‘E’ geeft een hangende koffie aan; de espresso. Het geheel is natuurlijk in de Nederlandse kleur: oranje in combinatie met de bruine koffiekleur. Met uitleg waar de tekens ‘SCAE’ op gebaseerd zijn en waar we vandaan komen: Nederland.
Natuurlijk heb ik gelijk een aantal verschillende kleurmogelijkheden gemaakt voor verschillende toepassingen; website, huisstijldrukwerk, signing, etc.