Maatschappelijk werken voor koffieliefhebbers • Fair Trade Original vraagt the Graphic barista voor onafhankelijk beeld op nieuwe filterkoffie

Op zoek naar de onafhankelijke koffieproever/barista

Soms krijg je van die vragen waar je direct aan anderen denkt en jezelf bijna zou vergeten. Fair Trade Original (Culemborg) is recent op zoek geweest naar een externe, onafhankelijke barista/koffieproever met affiniteit voor marktpositionering en stelde de vraag aan mij. Tijdens het maken van de lijst met mogelijke kandidaten, stelde ik, ook mijzelf, hardop de vraag; kan ík dit ook, deze fairtrade koffie testen? Wanneer er achter bijna alle eisen en wensen van de oproep een volmondig ja en voorbeelden stonden, wist ik het zeker. We gaan er gewoon voor! Die ervaringseis moet je tenslotte opdoen, om hem te kunnen beantwoorden.

 

Een koffiecommunicatieconcept als filter(definitie) voor de smaak

Fair Trade Original is druk bezig om haar huidige filterkoffielijn verder uit te breiden met een origine fairtrade koffie. Voor de kritische koffieliefhebber. Binnen Fair Trade Original is een speciaal communicatieconcept ontwikkeld, waaraan de koffie’s qua beleving zullen moeten voldoen. Herkomst, bijbehorende smaak, prijs en beschikbaarheid zijn daarbij belangrijke onderdelen, die inhoud geven aan de koffie en de grafische vertaling naar de verpakking. Op basis van dit origineconcept is door United Coffee(’s Hertogenbosch) een smaakvoorstel gemaakt. Klaar om getoetst te gaan worden.

 

Het vergelijk van de origine koffielijn van Fair Trade Original

Met de wensen en eisen, van het communicatieconcept, in het achterhoofd stappen we een proeflokaal bij United Coffee binnen. Deze keer dus geen oude Piaggiokarretjes verbouwd tot hippe baristaspeelplaats, maar spuugbakken van porselein, proefbekers van laboratoriumglas en slurplepels van metaal. Alles in dienst van het, onder geconditioneerde voorwaarden, onderling kunnen vergelijken van de verschillende filterkoffievoorstellen. Voorstellen in samenstelling(Arabica/Robusta), branding, continent van herkomst (Centraal- en Zuid-Amerika en Afrika) en onderlinge mengverhouding in landen. Van Ethiopië tot Tanzania en Guatamala en Peru. De geur van koffie komt je tegemoet.

Naar aanleiding van deze proeverij en een tweede interne proefsessie zijn natuurlijk ervaringsverslagen voor Fair Trade Original opgesteld, die hopelijk straks mee gaan helpen in de verbreding van een koffiebeleving voor vele maatschappelijk verantwoorde koffieliefhebbers. Voor the Graphic barista een mooie combinatie van bewustwording in product en omgeving. Voor iedereen.

Geef een reactie